Sunday 9 March 2008

Homemade TAUFU



ini homemade TAUFU...idea dpt lepas try wat taufufa buat kali ke 4 tp, x menjadik...adalah sedikit kesilapan teknikal skit..so utk tidak membazir, aku turas air taufufa yg x menjadik tuh...dan, masukkan dlm plastik yg aku lubang2 kan dgn jarum aka plastik wat tempe...ahaksss!!

Cara2 wat homemade tauhu:

2 liter air soya
5 gram Gypsum powder
10 gram tepung jagung

Sama cam wat taufufa ..sila lihat entry aku sblm nih

tp, masa dia hampir set tuh...masukkan air soya tu dlm plastik dan tekan dgn benda berat cam lesung batu ker...tp, aku xder lesung batu...aku tekan pakai periuk yg aku isi air....alas dulu plastik tauhu tu dgn kain...dan letak kat atas bekas yg boleh turas air...tekan la sehari semalam atau sampai dia keras jadi cam tauhu....

kalo nak sedap lagi, rendam tauhu tu bila da siap dgn air garam..kasik lemak masin sikit...haahaahha!

No comments: